Een driedaagse basiscursus waarin je leert werken met tafelopstellingen en reflecteert op je eigen handelen als professional. Direct toepasbaar in de begeleiding in de individuele begeleiding van cliënten. Verdiepend voor je persoonlijke ontwikkeling.
Wat is dialogisch opstellingenwerk?
Opstellingenwerk is een manier om een innerlijke beeld zichtbaar te maken in de ruimte. In de basiscursus gebruiken we daar blokjes en poppetjes bij die je op tafel kunt opstellen, een plek kunt geven. De blokjes vertegenwoordigen een element uit jouw systeem. Zo kun je onderzoeken hoe de elementen zich tot elkaar verhouden. Je kunt ervaren hoe de klacht/hulpvraag verbonden is met de systemen waarin je leeft (familie, gezin, omgeving, innerlijke waarden).
Wanneer je bijvoorbeeld een blokje voor jezelf en een blokje voor je klacht opstelt, dan maak je zichtbaar dat je je klacht niet bent. Je brengt een onderscheiding aan en je kunt ermee in contact. Tafelopstellingen kunnen behulpzaam zijn wanneer gedragsverandering uitblijft of wanneer het stagneert in de behandeling of in het contact met de ander.
Cursusinhoud
Brenda werkt in de basiscursus met de vragen van de deelnemers over hun werk met cliënten. We oefenen systemische vraagstellingen en systemische interventies. We doen supervisie-opstellingen met elkaar.
Je leert hoe je samen in de individuele setting met je cliënt kunt onderzoeken welke plek de klacht inneemt voor de cliënt of ouders van de cliënt. Deze manier van werken ondersteunt een nieuw zelfbeeld, wat nodig is voor positieve gedragsverandering.
In de cursus is veel ruimte om stil te staan bij je eigen houding als professional. Niet alleen de dialoog met de ander aangaan, juist ook met jezelf. Hoe ben jij in het contact met de ander? Een dialogische houding is gericht op open luisteren, verlangzamen, oordelen uitstellen, spreken vanuit het hart, gelijkwaardigheid.
Een praktijkgerichte en diepgaande cursus. Wil je meer weten over hoe toepasbaar de cursus voor jou is? Of wil je de cursus incompany? Bel of mail me gerust, leuk om met je mee te denken! brenda@davotes.nl of tel. 06-39119006. Lees hier een praktijkvoorbeeld in de blog 'Irritant' en lees hieronder nog een ander voorbeeld. Ongeacht je werkveld: het gaat om hoe de cliënt zich tot zijn/haar klacht verhoudt en om verdieping van jouw eigen houding als therapeut.
Data: 27-28-29 januari 2025 en halve dag online oefenruimte op 12 februari 2025
Tijden: 10.00–17.00 uur op 27, 28 en 29 januari 2025.
9.00 uur tot 12.00 uur op 12 februari 2025, online oefenruimte.
Prijs: Zelfstandigen: €995,-
Organisaties: €1095,-
Inclusief verse koffie, thee, fris en een heerlijke lunch. Drie dagen genieten van uitzicht op zee en een online ochtend om te ondersteunen in het integreren.
Plaats: Katwijk aan Zee
Trainers: Brenda Zwinkels en Iris Hettema
Aantal: Minimaal 8, maximaal 16 deelnemers
Accreditatie: ADAP voor logopedisten, diëtisten en ergotherapeuten 18 punten
Leefstijlcoaches 18 punten (BLCN) Jeugdzorgwerkers 24 punten (bij SKJ).
Professionals in complementaire psychosociale werkveld, NFG 14 punten.
De cursus bevat 3 uur zelfstudie.
Davotes is een erkend opleidingsinstituut en daarmee vrijgesteld van BTW.
Mensen die al de basiscursus werken met tafelopstellingen al eerder hebben gedaan en graag nogmaals deelnemen krijgen 50% korting. In januari 2025 wordt alweer de 19e editie gegeven van de basiscursus.
We komen samen op deze prachtige plek, tegen de duinen aan op het strand : 'Surf and Beach' in Katwijk aan Zee, Er zijn verschillende overnachtingsmogelijkheden in de nabijheid. Hotel Noordzee, ligt 100 meter van de strandlocatie Surf en Beach en biedt een korting aan deelnemers van deze workshop.
Als je in de gelegenheid bent, neem dan wat tijd voor jezelf rondom deze cursus. De plek hier aan het strand, leent zich daar goed voor. Ruimte geven aan jouw eigen proces.
Iris Hettema en Brenda Zwinkels
Zij zullen samen deze cursus begeleiden.
Deze diverse groep van leefstijlcoaches, docenten aan Hogescholen, logopedisten, kindercoach, jeugdzorgwerker, diëtist en ergotherapeut waren in de 18e editie van de basiscursus. Op de prachtige locatie in Katwijk aan Zee:
Een praktijkvoorbeeld met tafelopstellingen in de logopedie-stottertherapie:
‘Mag ik iets uitproberen?’ zeg ik tegen mijn cliënt en ik pak de blokjes op tafel. ‘Kun je een blokje voor jezelf en een blokje voor het stotteren uitzoeken?’. Het blijft een tijdje stil. Dan zegt ze: ‘ Ik denk dat mijn stotteren veel groter is dan ik.’ Ze pakt twee blokjes en zet die voor zich neer. Als ik haar vraag het blokje dat ze voor zichzelf heeft uitgekozen een plek te geven op tafel en hetzelfde te doen voor het stotteren, ontstaat er het beeld zoals op de foto.
‘Ik wil de wijde wereld inkijken, maar het stotteren staat in de weg. Het beperkt me wel. ’ Er volgt stilte. En verdriet. Ze is geraakt over de impact die het stotteren op haar leven heeft. We kijken samen naar wat er voor haar verandert als het stotteren haar aankijkt en er iets meer afstand is. Ik laat haar contact maken met het blokje dat voor haarzelf staat. Ze merkt een bereidheid om haar stotteren aan te kijken. Ik laat haar contact maken met de stotter. Verwonderd kijkt ze me aan en zegt: ‘de stotter begrijpt niet waarom die er niet mag zijn. En hij vraagt zich af waarom ik hem zo groot maak’.
Als hulpverlener wil ik mensen helpen, problemen oplossen en het leven mooier maken voor de ander. Maar wat maakt dat nou zo belangrijk voor mij? Waar komt die drang vandaan om klaar te staan voor iemand anders? En wat heb ik nodig om mijzelf te helpen? Wat gebeurt er als ik vertraag, meer ruimte aan een ander geef en verstil? Wat gebeurt er als ik deel met anderen wat er in mij omgaat?
Ik heb genoten van de drie dagen bij Brenda. Zulke waardevolle inzichten in wie ik ben en wat ik meeneem in het contact naar mijn cliënt en mijn collega's. Ook zo fijn om te ervaren dat ik daar niet alleen in sta, maar dat ik worstel met veel thema's waar anderen op hun manier ook mee worstelen.
Toen ik na de drie cursusdagen weer terugkwam op mijn werkplek voelde ik weer rust, ontspanning en warmte in plaats van druk, vermoeidheid en stress. Hele andere gevoelens om bij je te dragen in contact met cliënten. Deze cursus is een cadeautje voor alle hulpverleners. Zo fijn dat Brenda dit aanbiedt en de manier waarop ze dat doet is zo prettig. Ik denk dat ik hem nog wel een keer kom doen!
Voor mij is deze cursus heel uniek. Het geeft mij de mogelijkheid om als persoon goed een diepere laag aan te boren. Door de opzet van de cursus wordt er ook steeds een link gelegd naar het therapeutschap. Door op deze laag “wakker” te zijn, lukt het om de client ook beter te zien. Hierdoor kan ik ook andere keuzes maken voor/met de cliënt.
Deze cursus is een must voor alle therapeuten. Het helpt een houding te ontwikkelen die rust geeft voor de cliënt en voor de therapeut. Het geeft, ondanks de praktische werkdruk, inzicht en ruimte. Zoals iemand in de cursus zei: “Het is een cadeautje voor jezelf” en ik maak ervan: Het is een cadeautje voor je (werkende) zelf.
Wat de cursus in dit geval zo compleet maakt is de open houding van Brenda, de open houding van de andere cursisten, het landschap, de locatie en het eten. Ik moet natuurlijk mijn eigen open houding niet vergeten. Het prikkelt mij om me verder te ontwikkelen hiermee!
Marieke, logopedist
Ik ben heel positief verrast door de cursus, het heeft me weer nieuwe handvatten gegeven om de cliënt meer in beweging te krijgen en vanuit meer eigen motivatie voor verandering te kunnen kiezen.
Tanja Etman, diëtiste
De cursus systemisch-dialogisch werken kan ik echt aanraden want deze cursus geeft zowel informatie en oefen mogelijkheden om de eigen processen te leren en te ervaren als de processen die bij een ander een rol kunnen spelen. Door deze cursus ben ik ervan overtuigd dat je als therapeut goed de hulpvraag duidelijk kan krijgen waardoor je behandeling succesvol kan worden. De hulpvraag wordt namelijk verdiept waardoor je inzicht en kennis krijgt over wat de hulpvrager van de logopedie verwacht. Brenda Zwinkels is een heel goede docent die zeer fijn, bevlogen en professioneel de stof aanbiedt en je in alle tijd en rust je de mogelijkheid geeft de techniek hiervoor te oefenen.
Als enige man en als enige psycholoog tussen enkel logopedisten was het voor mij heel leerzaam en leuk om eens een
cursus te volgen waarin de inhoud niet ging over enkel psychische problemen als depressie en angst. Op deze manier kwam ik er achter dat systemisch dialogisch werken voor heel veel hulpverleners
geschikt is. De cursus heeft me een nieuwe tool gegeven waarmee ik zeker aan de slag kan gaan in de praktijk. Loop je vast met een cliënt, of loop je tegen moeilijkheden aan in je eigen leven,
dan kan ik de cursus zeker aanbevelen. Het is niet vaag of zweverig, maar heel helder en duidelijk. In opstellingen kun je daadwerkelijk voelen, omdat je zaken uit een andere invalshoek bekijkt
en ervaart, hoe iemand zich voelt. Op deze manier krijg je ook ander inzichten waaraan je eerder nog niet aan gedacht hebt. Op zich heel logisch te verklaren, maar je moet wel even weten hoe je
het moet doen. Daarom raad ik deze cursus aan iedereen in de hulpverlening aan.
Normaliter ben ik kritisch en heb ik niet snel het idee dat nascholing veel toevoegt aan dat wat ik al weet of doe. De training Systemisch-dialogisch werken was het tegenovergestelde. Ik ben nog nooit 3 dagen aaneengesloten zo volop geïnspireerd geraakt!
Ik raad deze training van harte aan voor al mijn collega poh-ggz, maar ook voor elke andere discipline die werkt met de medemens in welke nood dan ook. Ik was de enige vpk/poh-ggz in een groep van logopedisten en dat maakte voor deze training helemaal niets uit. Sterker nog, een combi van disciplines geeft volgens mij nog meer dynamiek en kracht in de dialoog.
De 3 daagse training (die voorbij vloog en op een fantastische locatie!) gaf mij praktische tools op gebied van gespreksvoering + inzicht in wat zowel de patiënt als ik indirect inbrengen in een gesprek + kortdurende interventies m.b.v. tafelopstellingen en de zgn. bodem-ankers die ik met gemak kan inzetten tijdens mijn vervolgconsulten met patiënten.
Het gaat over bewust voelen van het lijf en emoties en met helicopterview kunnen kijken naar het beeld dat zij ervaren en/of schetsen van de toekomst, welke vaak onderbelicht blijven in gesprek, aangezien patiënten zo vaak 'in hun hoofd' zitten.
Brenda Zwinkels 'ademt' wat mij betreft dialogisch en systemisch werken; oprecht luisteren, teruggeven van dat wat zij ervaart, de ander aanzetten tot zelf ervaren van dat wat er is, krachtig zijn vanuit kwetsbaarheid, goed aanvoelen wat er speelt en ook nuchter en praktisch toepassen van de interventies.
Voor haptotherapeuten een mooie kennismaking met een werkvorm die in ons vak ingezet kan worden voor de begeleiding van cliënten. Er was veel ruimte om te leren, kennis op te doen en te reflecteren. De basiscursus is erop gericht om (professionele) groei te bevorderen en werd gegeven met de intentie om te mogen leren en ontwikkelen. Ik heb inzicht gekregen om via positionering-opstelling- de diepere laag in de hulpvraag te verkennen, onderzoekend en voelend te werken aan de mogelijkheden die de cliënt tot zijn beschikking staan.
"Dank nogmaals voor de inspirerende basiscursus . Voor mij was het als een soort van thuiskomen. Een groter cadeau kon ik niet krijgen in deze fase van werk en leven. Ik ben dan ook zeer zeker geïnteresseerd in de Opleiding Systemisch-dialogisch Opstellingenwerk. Ik weet zeker dat het me nog meer verdieping gaat geven op de manier waarop ik nu al werk als stemtrainer en sprekerscoach."
"De scholing heeft mij verrast. Het systemisch dialogisch werken is uitstekend in te passen in de diëtetiek. Het geeft je als behandelaar handvatten om verder te kijken dan alleen de cliënt. Welke factoren spelen er een rol in het leven van de cliënt waardoor hij of zij niet verder komen in de behandeling of blijft hangen in oude gewoonten. Het gebruik van bodemankers of poppetjes maakt het ook voor de cliënt meer tastbaar en visueel, daarnaast geeft het de gelegenheid voor een soort “overview”.
Opstellingen kunnen zeer waardevol zijn bij eetproblematiek of bij overgewicht bij kinderen.
Systemisch dialogisch werken maakt gebruik van het vermogen van de cliënt om zelf oplossingen te zoeken en geeft de cliënt meer grip op zijn eigen leven.
De cursus is zeer praktisch opgezet, er is gelegenheid om veel te oefenen maar vooral in een veilige omgeving."
Ontzettend bedankt voor deze fijne en leerzame cursus!
Een van de meest waardevolle cursussen die ik tot nu toe gevolgd heb. Hier ga ik nog lang profijt van hebben.
"Ik ben nog breder gaan kijken naar onderliggende factoren vooral bij stem en stotteren. Het systemische dialogisch werken geeft mij nog meer tools om naast de AOT (adem- en Ontspanningstherapie) samen te zoeken naar onderliggende belastende factoren. Het werken met een opstelling eerst in het klein en daarna met bodemankers geeft mensen meer inzicht in de bestaande patronen en in standhoudende factoren. Hierdoor kunnen we in de behandeling beter bijsturen of beperkende voorwaarden eerst aanpakken. Het samen zoeken en in dialoog zijn geeft ook een gevoel van echte verbinding met iemand aangaan en die aandacht en verbinding werkt vaak al positief door. Mensen voelen zich gehoord en gezien en als therapeut is het dankbaar werk omdat ze heel open zijn in het delen van hun ervaringen."
"Als coach heb ik dit een zinvolle cursus gevonden omdat ik handvatten heb gekregen om -samen met mijn cliënten - hun vragen te onderzoeken in het licht van hun familiesysteem. Veel klachten blijken toch voort te komen uit patronen die vroeger tijdens de opvoeding ontstaan zijn, en ze blijken bovendien behoorlijk hardnekkig. Ik kan nu tijdens mijn coachingssessies via een opstelling vlot inzicht bieden in zo'n familiesysteem. Cliënten vinden aanknopingspunten voor verbetering doordat hun oude en gewenste situatie visueel en voelbaar worden.
De systemische benadering vind ik bovendien behulpzaam omdat er recht gedaan wordt aan ordeningen binnen families en omdat er aandacht en waardering is voor de goede intentie achter het gedrag van eenieder. Ook al kunnen die gedragingen soms helemaal verkeerd uitpakken.
De cursus is heel praktisch van opzet en er wordt gewerkt aan de hand van je eigen casuistiek en die van je cliënten. De cursusleiders zijn heel deskundig, en bovendien heel hartelijk en betrokken."
‘Mijn ervaring is inmiddels dat een systeemopstelling veel informatie/inzicht geeft in de klacht. Het is een soort foto van wat er in de psyche zich afspeelt. Het maakt het visueel en dus inzichtelijker. Hiermee ook van onbewust naar bewust en vanuit de neocortex (denken/redeneren) naar het limbische stelsel: ervaren/voelen!
Het geeft kracht: levensenergie. Hiermee is de cliënt in staat om het proces van verandering aan te gaan/in te zetten. Dat is de toegevoegde waarde!’
‘Wat ik als logopedist uit de cursus heb meegenomen is de aandacht op het 'zijn' in plaats van het operationele. Ik heb vooral veel geleerd van de dialogische manier van werken, het steeds weer terugkeren naar gevoelsvragen als: 'je wilt graag.....Wat brengt jou dat?'
Ik vind 'kleine' opstellingen met poppetjes fijn om te doen. Ik ben soms verbaasd over de nieuwe inzichten die mensen opdoen: bij 1 volwassen vrouw dacht ik dat zij zich wel bewust was van haar thema's, o.a. 'willen voldoen aan de norm'. Maar het was een grote ontdekking voor haar dat dit al lang speelt in haar leven en dat dit haar wens om in vrijheid te spreken meer belemmert dan haar stotteren.’
‘De cursus was voor mij warm en waardevol. Het was een hele fijne groep en mijn inzicht in de kracht van systeemtherapie is enorm gegroeid. Dit kon ook met deze groep door verschillende opstellingen te doen.Voor het toepassen in mijn werk kan het zeker ook een toevoeging zijn, oa door het wonder in te zetten, maar ook wanneer het niet lekker loopt dit systemisch te bekijken/ te voelen met poppetjes of blokjes. Mooie handvatten.’
"Deze cursus is mooie ervaring die nog lang blijft door werken.
Ik heb ervaren dat systemisch werken een krachtig middel is om visueel te maken wat innerlijk ervaren wordt. Dit is wat ik nog miste!"
'Ik heb erg genoten van de energie van zowel Eelco als Brenda, hun onderlinge synergie. De vertraging was heel prettig.'
'Dank je wel, voor weer een mooi kado om een nog betere therapeut te worden-zijn.'
'Zeer verrijkende cursus voor mij als mens en als therapeut'
'Heel praktisch. De vorm van de workshop was geweldig.'
'Wat een prachtige 'cursus', ga héél rijk naar huis. Dank aan jullie, de groep en de aan de idyllische lokatie.'
'Hele fijne sfeer, goede uitleg en veel mogelijkheden om zelf te oefenen.'
'Ik heb de cursus als heel leerzaam en verdiepend ervaren. Brenda en Eelco zijn fijne gidsen en de veiligheid in de groep was fijn en warm. Een mooi uitgangspunt om op weg te gaan en te mogen ontdekken en leren.'
Ik ben iemand die dingen wil begrijpen en als iets niet werkt (spreken), daar een oplossing voor wil hebben. Maar het stotteren is voor mij helemaal niet altijd zo verklaarbaar en oplosbaar. Daarom vind ik het ook zo irritant. Ik heb het als een waardevolle aanvulling ervaren om eens anders te kijken naar het stotteren. Met name het filosoferen over het wonder als ik niet meer zou stotteren heeft me geholpen om het stotteren uiteindelijk wat te relativeren.’
‘Ik vond het leuk en interessant. Zo goed als altijd benader ik het stotteren vanuit de spraak en wat ik kan doen om de spraak zo vloeiend mogelijk te laten gaan. Nu bekeken we het stotteren echt anders en stonden we opeens stil bij de andere zaken in het stotteren. Deze benadering werkte goed voor mij, beeldend. ‘
Davotes is een erkend opleidingsinstituut door het CRKBO. Het aanbod van Davotes is vrijgesteld van BTW.
Wil je een incompany-basiscursus? Neem contact op met Brenda Zwinkels om de mogelijkheden te verkennen:
Tel.: 06-39119006
Mail: brenda@davotes.nl
Werken vanuit verbinding