Basiscursus


Cursus werken met Tafel-opstellingen

Systemisch-dialogisch werken voor zorgprofessionals

 

De klacht als richtingaanwijzer 

 

In de dagelijkse praktijk lopen zorgprofessionals regelmatig tegen situaties aan waarin een cliënt niet verder lijkt te komen. Oefeningen worden herhaald, uitleg lijkt niet te landen, of de klacht blijft steeds terugkomen. Juist dan is de klacht geen probleem dat je moet fixen, maar een richtingaanwijzer naar wat er dieper speelt.

 

Vaak wijst een klacht naar iets dat zich afspeelt in de onderstroom: in het gezin, de familie, de omgeving of de innerlijke waarden van de cliënt. Met tafelopstellingen maak je die onderliggende laag zichtbaar – op een eenvoudige en toegankelijke manier. Het geeft cliënten en hun omgeving direct inzicht in wat vastzit én waar ruimte ligt om beweging te creëren.

 

   

Wat leer je in deze cursus?

  • De klacht als ingang: hoe je de hulpvraag of klacht gebruikt als startpunt voor een systemische reflectie.

  • Werken met opstellingen in het klein (systemisch werken): met eenvoudige materialen (tafelopstellingen) leer je patronen, rollen en verhoudingen zichtbaar maken.

  • Veilig en professioneel begeleiden (dialogisch werken): je oefent hoe je ruimte houdt voor wat er verschijnt, zonder te sturen of in te vullen.

  • Van inzicht naar eigenaarschap: je ontdekt hoe cliënten zélf betekenis geven aan wat zichtbaar wordt, en zo regie kunnen nemen over hun proces. 

Voor wie is deze cursus?

 

Voor logopedisten, ergotherapeuten, diëtisten, jeugdzorgwerkers en andere zorgprofessionals die hun begeleiding willen verdiepen. Vooral wanneer je merkt dat:

 

  • je cliënt vastloopt of steeds in hetzelfde patroon blijft hangen;

  • oefeningen of adviezen onvoldoende effect hebben;

  • je voelt dat er “meer meespeelt” dan de klacht aan de oppervlakte laat zien.

 

Wat levert het je op? 

  • Een praktische methode om de klacht te gebruiken als richtingaanwijzer.

  • Directe toepasbaarheid in je werk met cliënten en hun omgeving.

  • Verdieping van je eigen professionele houding en persoonlijke ontwikkeling.

  • Nieuwe ingangen om patronen te doorbreken en cliënten eigenaarschap te laten nemen.

=> Een praktijkgerichte én diepgaande cursus.


Wil je meer weten of overleggen of deze cursus bij jou past? Of wil je de cursus incompany? Bel of mail me gerust, ik denk graag mee:

brenda@davotes.nl of tel. 06-39119006.

 

Lees hier een praktijkvoorbeeld in de blog 'Irritant' en ontdek hoe tafelopstellingen ook voor jou nieuwe perspectieven kunnen openen.

 

Deze cursus is ook incompany mogelijk

 

Data:                  17-18-19 november 2025 en online terugkomochtend op 15 december 2025

  

Tijden:                 10.00–17.00 uur op 17, 18 november en 10.00 -16.30 op 19 november 2025.

                              9.00 uur tot 12.00 uur op 15 december 2025, online terugkomochtend.

 

Prijs:                      Zelfstandigen: €995,-

                               Organisaties: €1095,-

                               Inclusief verse koffie, thee, fris en een heerlijke lunch. Drie dagen genieten van uitzicht                                   op zee en een online ochtend om integratie te ondersteunen.

 

Plaats:                  Katwijk aan Zee

 

Trainers:                Brenda Zwinkels en Iris Hettema

 

Aantal:                 Minimaal 8, maximaal 16 deelnemers

 

Accreditatie:       ADAP voor logopedisten, diëtisten en ergotherapeuten 18 punten

                               Leefstijlcoaches 18 punten (BLCN) Jeugdzorgwerkers 26 punten (bij SKJ).  

                               Professionals in complementaire psychosociale werkveld, NFG 14 punten.                                                            Voor iedere deelnemer is er een bewijs van deelname na afloop.

 

Studiebelasting: De cursus bevat 3 uur zelfstudie. 

 

Davotes is een geregistreerd opleidingsinstituut bij het CRKBO en daarmee vrijgesteld van BTW.  Er is geen voorkennis nodig om aan de cursus mee te doen. 

 

Mensen die al de basiscursus werken met tafelopstellingen al eerder hebben gedaan en graag nogmaals deelnemen krijgen 50% korting. In november 2025 wordt alweer de 20e editie gegeven van de basiscursus.   

 

 

 We komen samen op deze prachtige plek, tegen de duinen aan op het strand : 'Surf and Beach' in Katwijk aan Zee, Er zijn verschillende overnachtingsmogelijkheden in de nabijheid.  Hotel Noordzee, ligt 100 meter van de strandlocatie Surf en Beach en biedt een korting aan deelnemers van deze workshop. 

 

 

Als je in de gelegenheid bent, neem dan wat tijd voor jezelf rondom deze cursus. De plek hier aan het strand, leent zich daar goed voor. Ruimte geven aan jouw eigen proces.

Iris Hettema en Brenda Zwinkels

Zij zullen samen deze cursus begeleiden.

 

Deze diverse groep van leefstijlcoaches, docenten aan Hogescholen, logopedisten, kindercoach, jeugdzorgwerker, diëtist en ergotherapeut waren onlangs in de basiscursus. Op de prachtige locatie in Katwijk aan Zee. Ben jij er in november bij?

 

 Een praktijkvoorbeeld met tafelopstellingen in de logopedie-stottertherapie:

 

‘Mag ik iets uitproberen?’ zeg ik tegen mijn cliënt en ik pak de blokjes op tafel. ‘Kun je een blokje voor jezelf en een blokje voor het stotteren uitzoeken?’. Het blijft een tijdje stil. Dan zegt ze: ‘ Ik denk dat mijn stotteren veel groter is dan ik.’ Ze pakt twee blokjes en zet die voor zich neer. Als ik haar vraag het blokje dat ze voor zichzelf heeft uitgekozen een plek te geven op tafel en hetzelfde te doen voor het stotteren, ontstaat er het beeld zoals op de foto.

 

‘Ik wil de wijde wereld inkijken, maar het stotteren staat in de weg. Het beperkt me wel. ’ Er volgt stilte. En verdriet. Ze is geraakt over de impact die het stotteren op haar leven heeft. We kijken samen naar wat er voor haar verandert als het stotteren haar aankijkt en er iets meer afstand is. Ik laat haar contact maken met het blokje dat voor haarzelf staat. Ze merkt een bereidheid om haar stotteren aan te kijken. Ik laat haar contact maken met de stotter. Verwonderd kijkt ze me aan en zegt: ‘de stotter begrijpt niet waarom die er niet mag zijn. En hij vraagt zich af waarom ik hem zo groot maak’.

 

Reflecties

Reflecties van zorgprofessionals op de basiscursus:

 

 

  Jiska, Logopedist 

 

Als hulpverlener wil ik mensen helpen, problemen oplossen en het leven mooier maken voor de ander. Maar wat maakt dat nou zo belangrijk voor mij? Waar komt die drang vandaan om klaar te staan voor iemand anders? En wat heb ik nodig om mijzelf te helpen? Wat gebeurt er als ik vertraag, meer ruimte aan een ander geef en verstil? Wat gebeurt er als ik deel met anderen wat er in mij omgaat? 

 

Ik heb genoten van de drie dagen bij Brenda. Zulke waardevolle inzichten in wie ik ben en wat ik meeneem in het contact naar mijn cliënt en mijn collega's. Ook zo fijn om te ervaren dat ik daar niet alleen in sta, maar dat ik worstel met veel thema's waar anderen op hun manier ook mee worstelen.

 

Toen ik na de drie cursusdagen weer terugkwam op mijn werkplek voelde ik weer rust, ontspanning en warmte in plaats van druk, vermoeidheid en stress. Hele andere gevoelens om bij je te dragen in contact met cliënten. Deze cursus is een cadeautje voor alle hulpverleners. Zo fijn dat Brenda dit aanbiedt en de manier waarop ze dat doet is zo prettig.


 Marieke, Logopedist 

 

Voor mij is deze cursus heel uniek. Het geeft mij de mogelijkheid om als persoon goed een diepere laag aan te boren. Door de opzet van de cursus wordt er ook steeds een link gelegd naar het therapeutschap. Door op deze laag “wakker” te zijn, lukt het om de client ook beter te zien. Hierdoor kan ik ook andere keuzes maken voor/met de cliënt. 

Deze cursus is een must voor alle therapeuten. Het helpt een houding te ontwikkelen die rust geeft voor de cliënt en voor de therapeut. Het geeft, ondanks de praktische werkdruk, inzicht en ruimte. Zoals iemand in de cursus zei: “Het is een cadeautje voor jezelf” en ik maak ervan: Het is een cadeautje voor je (werkende) zelf.

 

Wat de cursus in dit geval zo compleet maakt is de open houding van Brenda, de open houding van de andere cursisten, het landschap, de locatie en het eten. Ik moet natuurlijk mijn eigen open houding niet vergeten. Het prikkelt mij om me verder te ontwikkelen hiermee!

 


Tanja etman, diëtiste

 

Ik ben heel positief verrast door de cursus, het heeft me weer nieuwe handvatten gegeven om de cliënt meer in beweging te krijgen en vanuit meer eigen motivatie voor verandering te kunnen kiezen.


 

 

 

 

 Corinne van Rhijn, Logopedist 

 

De cursus systemisch-dialogisch werken kan ik echt aanraden want deze cursus geeft zowel informatie en oefen mogelijkheden om de eigen processen  te leren en te ervaren als de processen die bij een ander een rol kunnen spelen.  Door deze cursus ben ik ervan overtuigd dat je als therapeut goed de hulpvraag duidelijk kan krijgen waardoor je behandeling succesvol kan worden. De hulpvraag wordt namelijk verdiept waardoor je inzicht en kennis krijgt over wat de hulpvrager van de logopedie verwacht. Brenda Zwinkels is een heel goede docent die zeer fijn, bevlogen en professioneel de stof aanbiedt en je in alle tijd en rust je de mogelijkheid geeft de techniek hiervoor te oefenen. 

 

 

 

  

Anita Nijmeijer, POH-GGZ / Verpleegkundige

 Normaliter ben ik kritisch en heb ik niet snel het idee dat nascholing veel toevoegt aan dat wat ik al weet of doe. De training Systemisch-dialogisch werken was het tegenovergestelde. Ik ben nog nooit 3 dagen aaneengesloten zo volop geïnspireerd geraakt! 

 

Brenda Zwinkels 'ademt' wat mij betreft dialogisch en systemisch werken; oprecht luisteren, teruggeven van dat wat zij ervaart, de ander aanzetten tot zelf ervaren van dat wat er is, krachtig zijn vanuit kwetsbaarheid, goed aanvoelen wat er speelt en ook nuchter en praktisch toepassen van de interventies.

 

 

 

 

 

Maria Naerebout, haptotherapeut

Voor haptotherapeuten een mooie kennismaking met een werkvorm die in ons vak ingezet kan worden voor de begeleiding van cliënten. Er was veel ruimte om te leren, kennis op te doen en te reflecteren. De basiscursus is erop gericht om (professionele) groei te bevorderen en werd gegeven met de intentie om te mogen leren en ontwikkelen. Ik heb inzicht gekregen om via positionering-opstelling- de diepere laag in de hulpvraag te verkennen, onderzoekend en voelend te werken aan de mogelijkheden die de cliënt tot zijn beschikking staan.  

LIANE BESSELING, DIËTIST

"De scholing heeft mij verrast. Het systemisch dialogisch werken is uitstekend in te passen in de diëtetiek. Het geeft je als behandelaar handvatten om verder te kijken dan alleen de cliënt. Welke factoren spelen er een rol in het leven van de cliënt waardoor hij of zij niet verder komen in de behandeling of blijft hangen in oude gewoonten. Het gebruik van bodemankers of poppetjes maakt het ook voor de cliënt meer tastbaar en visueel, daarnaast geeft het de gelegenheid voor een soort “overview”.

Opstellingen kunnen zeer waardevol zijn bij eetproblematiek of bij overgewicht bij kinderen.

Systemisch dialogisch werken maakt gebruik van het vermogen van de cliënt om zelf oplossingen te zoeken en geeft de cliënt meer grip op zijn eigen leven. 

De cursus is zeer praktisch opgezet, er is gelegenheid om veel te oefenen maar vooral in een veilige omgeving."


 Davotes is een geregistreerd opleidingsinstituut bij het CRKBO. Het aanbod van Davotes is vrijgesteld van BTW. 

 

Wil je een incompany-basiscursus? Neem contact op met Brenda Zwinkels om de mogelijkheden te verkennen:

Tel.: 06-39119006

Mail: brenda@davotes.nl 

 

Ruimte maken voor groei